Privat  Företag

 

 
 
              kontakta oss
              online support
              blanketter
              vanliga frågor

  fast telefoni
 
ip-telefoni
 
bredband

              allmänna villkor
              prisgaranti
              om Teleman
 
 



Här nedan kan du få svar på de vanligaste frågor kring Teleman bredband.
 

1.   Kan jag få ADSL via Teleman?
Vi täcker idag stora delar av Sveriges hushåll. Du kan kontrollera om du kan få ADSL via Teleman genom att ringa oss på 020-140 00 46.
 
2.   Vad innebär Combo?
Combo innebär att du skaffar både bredband och telefoni via Teleman och får en s.k. Combo- rabatt. Du kan välja mellan både fast- eller ip-telefoni, samt alla ADSL hastigheter.

 
3.   Jag har redan bredband hos en annan operatör. Kan jag byta till Teleman utan avbrott?
Om din nuvarande operatör tillhör det så kallade operatörssamarbetet ( Teleman, Telia, Glocalnet m.fl.) så kan vi genom en fullmakt avsluta ditt avtal och din tjänst hos denna. I och med detta så kommer du att bli kund hos Teleman utan att det blir något avbrott i tjänsten.
 
4.   Hur lång tid dröjer det innan jag får Teleman ADSL?
Under förutsättning att det är tekniskt möjligt att leverera ADSL till ditt telefonnummer så kommer det vanligtvis igång inom 30 dagar. Om leverans inte skulle vara möjlig kommer du att
bli kontaktad av oss.
 
5.   Har jag någon bindningstid på mitt ADSL?
Ja, det har du. Bindningstiden är 12 månader från det datum som din tjänst aktiveras om inget annat har avtalats.

 
6.   Kan jag faxa eller prata i telefon samtidigt som jag är uppkopplad?
Ja, du kan vara uppkopplad samtidigt som du pratar i telefon eller faxar.
 
7.   Hur installerar jag ADSL-tjänsten?
Du behöver inte dra några nya kablar; installationen sker direkt i det första telefonjacket och du kopplar själv in ditt ADSL-modem. Installationen är enkel om du följer modemets installationsanvisning.
 
8.   Vad ingår i Telemans ADSL-abonnemang?

      - Obegränsad surftid med Internetanslutning ADSL Bredband till en fast månadskostnad.
- En (1) fast publik IP-adress.
- Möjligheten att surfa och prata i telefon samtidigt.

Dina vanliga telefonsamtal betalas separat och ingår inte i ADSL-abonnemanget.

 

9.   Jag har Teleman ADSL idag och kommer endast att använda mig av bredbandstelefoni framöver. Kommer detta att medföra några extra kostnader för mitt abonnemang?
När du väljer att endast ha bredbandstelefoni och avsluta ditt fasta abonnemang så kommer du att debiteras 65 kr/mån för så kallad hel ledning. Denna avgiften tas ut av Skanova som äger det svenska telenätet och den gäller för alla operatörer.
 
10. Kan jag ansluta flera datorer till min ADSL-anslutning?
Ja. Om du vill ansluta flera datorer till Internet samtidigt behövs t.ex.  en router. Teleman ger dock ingen support för flera användare på en anslutning eller egna nätverkslösningar. Hör med din lokala datorbutik, de kan informera om hur du lättast ska gå tillväga.
 
11. Vilken IP-adress får jag?
Du blir tilldelad en fast IP-adress (Statisk IP) som är publik mot Internet. IP-adressen fås i samband med installation av tjänsten, och kan inte beställas i förväg.
 
12. Vad är det för skillnad mellan fast och dynamisk IP-adress?
Om du har en fast (statisk) IP-adress har din dator alltid samma nummer ut mot Internet. En dynamisk IP-adress ändras över tiden.
 
13. Kan jag använda mig av Linuxklient till tjänsten?
Det går att använda Linuxklient, men Teleman erbjuder ingen support för det.
 
14. Om jag har ett ISDN-abonnemang, kan jag då få ADSL?
Om du har ISDN-abonnemang måste du byta till ett analogt abonnemang först, och sedan göra en ny förfrågan om Teleman ADSL. Observera att du inte kan använda dina digitala telefoner eller faxar som kräver ISDN-anslutning, eftersom ADSL-tekniken är analog.
 
15. Måste ADSL modemet alltid anslutas till första telefonjacket?
Modemet bör av kvalitetsskäl anslutas till det första jacket för att undvika störningar och avbrott på telefoni eller Internet uppkopplingen.

16. Vad erbjuder ni för faktureringssätt?
En kund kan få sin faktura via Post, E-post eller betala via Autogiro. Faktureringsavgift tillkommer med 39 kr/faktura för postfaktura och 19 kr/faktura för e-post faktura.

 
 
 
       
                    Våra tjänster                     Kundservice                     Övriga tjänster
Teleman AB är en svensk teleoperatör med fokus på att erbjuda marknadens bästa priser på mobiltelefoni, fast telefoni, IP-telefoni, mobilt bredband och fast bredband.
Vi tror på billig telefoni och billiga samtal till hela världen.
Välkommen till Teleman!
                    Mobil telefoni                     Kontakta oss                     Mobil till Utland
                    Fast telefoni                     Online support                     Prefix Plus
                    IP-telefoni                     Blanketter                     Förval Direkt
                    Mobilt bredband                     Vanliga frågor                     MAXI Internet
                    Fast bredband                     Allmänna villkor                     Mina Sidor
 

 © Copyright 1999 - 2016 Teleman AB, alla rättigheter reserverade