Privat  Företag

 

 
 
              abonnemang
              tilläggstjänster
              utlandspriser
              vanliga frågor
              beställ här
 
 
 



Här nedan kan du få svar på de vanligaste frågor kring Teleman fast telefoni.

 

1.   Får jag behålla mitt befintliga nummer om jag flyttar mitt nummer till Teleman fast telefoni abonnemang?
Ja, utan någon extra kostnad.
 

2.   Har jag någon ångerrätt?
Ja, som kund har du 14 dagars ångerrätt från den dagen vi tagit emot Er beställning.
 

3.   Hur ringer jag om jag skaffar fast telefoni abonnemang?
Du ringer precis som vanligt. Inga prefix, inga koder. Allt är som innan.
 

4.   Kan jag skaffa ett nytt telefonnummer?
Ja. Du kan få ett nytt telefonnummer med valfritt riktnummer i hela Sverige. Kostnad för ett nytt abonnemang är 899 kr.
 

5.   Hur lång är leveranstiden innan jag kan börja använda Teleman fast abonnemang?
Normalt 3 arbetsdagar efter att vi har fått din beställning innan du kan börja ringa med oss.
 

6.   Måste jag betala något till Telia om jag skaffar Fast telefoni Abonnemang hos Teleman?
Nej, det behövs vanligtvis inte. Så vitt du inte har någon uppsägningstid som du avbryter. Detta får du som kund kontrollera med Telia.
 

7.   Kan jag skaffa Fast telefoni Abonnemang hos Teleman och ringa med annan operatör?
Nej, det kan du inte. Från och med den 17 september 2007 är det inte längre möjligt att ha sitt förval hos en operatör och sitt fasta abonnemang hos en annan. Hädanefter måste du som kund ha din telefoni samlad hos en operatör.
 

8.   Vem kan skaffa Teleman Fast Abonnemang?
Alla kan få fastabonnemang hos Teleman. Antingen tar du med ditt gamla nummer eller så skaffar du ett nytt abonnemangsnummer hos oss. ISDN-abonnemang, gruppnummer och växlar kan dessvärre inte anslutas till Teleman.
 

9.   Upphör mitt abonnemang hos tidigare operatör automatiskt?
Du behöver inte säga upp ditt abonnemang själv då Teleman ordnar det praktiska. Har du andra fasta kostnader hos din gamla operatör ombeds du säga upp dessa då kostnad för gällande annars kommer att fortlöpa, typ fast prislista.
 

10. Kan jag få nummerpresentation hos Teleman?
Visst kan du få det. Du beställer det samtidigt som du tecknar abonnemanget, eller vid senare tillfälle. Det kostar endast 19 kr/mån.
 

11. Vilka förändringar sker när jag flyttar över mitt fasta abonnemang från annan operatör till Teleman?
Skillnaden är att du får allt på en och samma faktura från Teleman, plus att det blir billigare. Tilläggstjänster såsom nummerpresentation, samtalsspärr m.m. beställer du också hos oss. Teleman stödjer inte tjänster återuppringning och telefonsvarare.
 

12. Hur debiteras samtal via Teleman?
Debitering sker per minut. Öppningsavgift per samtal är 45 öre (ej för Fastpris)
 

13. När gäller lågpristaxa och högpristaxa?
Högpristaxa gäller måndag till fredag 08-18 och lågpristaxa gäller övrig tid. Dessa taxor gäller inom Sverige, utomlands har vi samma pris dygnet runt.
 

14. Jag ska flytta och är kund hos Teleman på fasta abonnemanget. Hur anmäler jag min flytt?
Kontakta oss på Kundtjänst minst 3 veckor innan aktuell flytt. Vid din kontakt med oss meddelar vi vilka uppgifter vi behöver av dig. Observera att om du har Teleman ADSL Bredband på det telefonnummer du har för avsikt att flytta rekommenderar vi dig att anmäla flytt av telefon redan 4-5 veckor innan flytt. Kom ihåg att anmäla flytt för både telefonin och bredbandstjänsten.
 

15. Kan jag ringa som prefixkund hos andra operatörer trots att jag har mitt abonnemang hos Teleman?
Ja. Knappa bara in operatörens prefix innan det telefonnummer du önskar ringa. Samtalet går då via vald operatör och debiteras av densamma.
 

16. Kan jag fortfarande ha mitt ADSL-abonnemang hos annan operatör efter det att jag flyttat mitt abonnemang till Teleman?
Ja det kan du. ADSL-abonnemang hos annan operatörer fungerar så länge det finns ett fast telefonabonnemang att använda för tjänsten.
 

17. Hur gör jag om jag vill teckna fast telefoni abonnemang på flera nummer?
Inga problem, du tecknar ett avtal per telefonnummer.
 

18. Får jag betala en ny anslutningsavgift till mitt Teleman abonnemang?
Ja, du betalar en liten anslutningsavgift på endast 199 kr. Där ingår samliga porteringskostnader från din nuvarande operatör.
 

19. Finns det någon bindningstid på abonnemanget?
Avtalet har en bindningstid på 24 månader som gäller för både abonnemang och samtal. Bryter du abonnemangsavtalet debiteras du för resterande avtalstid.
 

20. När börjar ni räkna bindningstiden? Vid mottagande av avtal eller när abonnemanget kopplats in?
Bindningstiden börjar när abonnemanget är inkopplat.
 

21. Får man alla kostnader för fast telefoni på en faktura?
Ja.
 

22. Hur sker fakturering?
Månadsvis. Om man inte gör något aktivt val får man fakturan så snart den överstiger 150 kr. Månadsavgiften debiteras i förskott precis som alla andra fasta avgifter hos Teleman.
 

23. Vad erbjuder ni för faktureringssätt?
En kund kan få sin faktura via Post, E-post eller betala via Autogiro. Faktureringsavgift tillkommer med 39 kr/faktura för postfaktura och 19kr/faktura för e-post faktura.
 

24. Vilka telefonsamtal specificeras på fakturan?
Alla. Tidigare har bara nationell, mobil och internationell trafik hamnat på Teleman-fakturan. Nu kommer även den sk. resttrafiken på fakturan, dvs. Betalsamtal (0900, 0939, 0944, 0969), Massanrop (099), Teleoperatörsspecifika tjänster (078) samt Nummerupplysning (118xxx).
 

25. Kan jag få e-postfaktura?
Ja, under förutsättning att du har en e-postadress. Kontakta vår kundtjänst för att ordna det.
 

26. Kommer mitt telefonnummer automatiskt med i telefonkatalogen och i nummerupplysningsregister?
Ja, om du inte väljer hemligt nummer.
 

27. Vilka samtalsspärrar kan nyttjas när abonnemanget flyttats till Teleman?
Teleman erbjuder idag spärr mot utlandssamtal och samtal till mobil. Förutom dessa spärrar tillkommer spärr mot Betalsamtal (0900, 0939, 0944, 0969), Nummerupplysning (118xxx), Operatörsspecifika tjänster (078) samt Massanrop (099) för abonnemangskunder.
 

28. Flyttas mina tilläggstjänster över till Teleman när jag tecknar mig för abonnemanget?
Nej, du måste beställa dem på nytt hos Teleman.
 

29. Vilka av Telias tilläggstjänster kommer Teleman inte att kunna erbjuda?
Fjärrstyrning, Återuppringning (5:an), Telesvar, Telia Kod och Öppna för nummerpresentation vid Hemligt nummer.

 

 
       
                    Våra tjänster                     Kundservice                     Övriga tjänster
Teleman AB är en svensk teleoperatör med fokus på att erbjuda marknadens bästa priser på mobiltelefoni, fast telefoni, IP-telefoni, mobilt bredband och fast bredband.
Vi tror på billig telefoni och billiga samtal till hela världen.
Välkommen till Teleman!
                    Mobil telefoni                     Kontakta oss                     Mobil till Utland
                    Fast telefoni                     Online support                     Prefix Plus
                    IP-telefoni                     Blanketter                     Förval Direkt
                    Mobilt bredband                     Vanliga frågor                     MAXI Internet
                    Fast bredband                     Allmänna villkor                     Mina Sidor
 

 © Copyright 1999 - 2016 Teleman AB, alla rättigheter reserverade