Privat  Företag

 

 
 
              abonnemang
              tilläggstjänster
              så fungerar det
              utlandspriser
              vanliga frågor
              beställ här
 
 
 



Här nedan kan du få svar på de vanligaste frågor kring Teleman ip-telefoni.

 

1.   Vad är Teleman IP-telefoni?
IP-telefoni skiljer sig från traditionell telefoni i det avseendet att IP-telefoni går via Internet. Detta innebär att din telefon och dator delar på din Internetanslutning och därför rekommenderas du ha en hastighet på minst 256 Kbit/s i båda riktningarna (uppströms och nedströms) för att förhindra störningar.
 

2.   Hur fungerar Telemans IP-telefoni?
Du ringer precis som vanligt med din vanliga telefon, men istället för att telefonen är kopplad till telefonjacket är telefonen kopplad till en telefonadapter. Telefonadaptern är i sin tur kopplad till bredbandsuttaget och man märker ingen skillnad när man ringer jämfört med vanlig fast telefoni. Den största fördelen med IP-telefoni är att du kan spara pengar på abonnemanget (jämför exempelvis Telias fasta abonnemangsavgift på 435 kr i kvartalet med Teleman IP-telefoni på 0 kr/månad). Dessutom kan du själv flytta telefonadaptern till andra bredbandsuppkopplingar i hela världen och ringa precis som vanligt till samma kostnad.
 

3.   Behöver jag köpa nån IP-telefon för att kunna ringa med IP-telefoni?
Nej, det behövs inte. Du får en telefonadapater av oss som du kopplar till Internet och din vanliga telefon. Adaptern ingår i abonnemang Bas.
 

4.   Vad innebär Teleman IP-telefoni?
Teleman IP-telefoni innebär ett 12 månaders abonnemang med tillhörande telefonnummer (alt. nummerportering) och alla de möjligheter som denna teknik innebär. Som exempel kan du lyssna av dina inkommande röstmeddelanden via din e-postadress, du kan ta med ditt telefonnummer till sommarstugan under förutsättning att du har bredband även där. Inte minst innebär Teleman IP-telefoni att du får tillgång till riktigt låga samtalstaxor både internationellt som nationellt - allt till låg abonnemangsavgift dessutom!
 

5.   Måste jag ha ett telefonabonnemang sedan tidigare?
Nej, du kan starta upp ett helt nytt IP-telefoni-abonnemang hos Teleman och få ett tillhörande telefonnummer (under förutsättning att du har bredband kopplat till din bostad). I de fall du har ADSL bredband och väljer att säga upp ditt fasta telefonabonnemang kan du komma att bli debiterad en extra månatlig kostnad av din bredbandsleverantör eftersom du hädanefter sitter med hel kopparledning.
 

6.   Får jag behålla mitt befintliga nummer om jag flyttar mitt nummer till Teleman IP-telefoni?
Ja, utan någon extra kostnad.
 

7.   Kostar det något att starta upp ett helt nytt telefonabonnemang med Teleman IP-telefoni?
Ja, det finns en liten anslutningsavgift på 199 kr. Därefter betalar du 0 kr/mån för själva abonnemanget.
 

8.   Vad menar med minimibitering?
Med detta menas att du får ett minimum summa att ringa för varje månad. Teleman IP-telefoni har en minimidebitering på 69 kr/mån. Du får alltså 69 kr i samtalspott att ringa för och utnyttja varje månad. Ringer du för mer än 69 kr så betalar du den summan. Ringer du för mindre än 69 kr, blir du debiterad 69 kr. Minimidebitering gäller en gång per månad, och läggs inte på med nästa månad.
 

9.   Måste jag ha datorn påslagen dygnet runt för att kunna ringa och ta emot samtal?
Nej, din telefoni påverkas inte av datorn i den mån. Din dator kan vara avslagen och du kan ändå ta emot och ringa samtal. Du behöver faktiskt inte ens äga eller ha en dator inkopplad, det är enbart själva bredbandsabonnemanget du måste ha till din bostad.
 

10. Har Teleman IP-telefoni någon bindningstid?
Abonnemang Mini har ingen bindningstid. Bas har en bindningstid på 12 månader.
 

11. Kommer jag att kunna ringa alla telefonnummer med IP-telefoni?
Ja.
 

12. Behöver jag någon speciell utrustning för att skaffa Teleman IP-telefoni?
Ja, du behöver en telefonadapter. Antigen har du en egen, eller så kan du köpa en av oss som är förprogrammerad att passa Teleman IP-telefoni. Adaptern ingår i abonnemang Bas. Du kan även koppla fax till adaptern.
 

13. Hur installerar jag den telefonadapter jag behöver för att använda Teleman IP-telefoni?
Att installera adaptern är mycket enkelt och när det är gjort behöver du inte röra den något mer. Adaptern är förprogrammerad när den levereras. Inga koder, prefix eller andra inmatningar behövs, man bara lyfter telefonluren och ringer precis om vanligt.
 

14. Jag vill behålla mitt nuvarande telefonnummer. Går det?
Ja, genom s.k. nummerportering. Nummerportering kostar inget extra. Viktigt vid nummerportering är att inte säga upp ditt tidigare abonnemang då detta sker automatiskt i och med porteringen. Skulle du råka säga upp abonnemanget innan porteringen är genomförd äger du inte rätten till numret och det kan därför inte flyttas över till oss. Dock ska du vända dig till föregående operatör och meddela operatörsbytet om du har andra fasta kostnader som genererar månatlig debitering (tex. fast prislista). Vänta dock med porteringsansökan tills dess att du har kopplat in telefonadaptern och ser att det fungerar bra.
 

15. Måste jag säga upp mitt vanliga abonnemang i samband med beställningen av Teleman IP-telefoni?
När du tecknar dig för IP-telefoni får du automatiskt ett nytt nummer från oss. Vill du inte behålla ditt tidigare telefonnummer vänder du dig till föregående operatör med uppsägning av abonnemanget och andra eventuella fasta kostnader. Väljer du att behålla ditt befintliga nummer återkommer du till oss med porteringsansökan.
 

16. Jag har larmtjänst kopplat till mitt vanliga telefonnummer. Kommer detta att fungera med Teleman IP-telefoni?
Hör med din larminstallatör om de stödjer larm via IP-telefoni. Larm som är direktkopplade till telefonnätet och ringer upp en bevakningscentral kommer inte kunna ringa om strömmen har gått vid samma tillfälle. En batteribackup kan dock se till att bredbandsmodemet och telefoniadaptern får ström även under ett kortare strömavbrott. Har du bestämt dig för att behålla ditt nuvarande telefonnummer rekommenderar vi dig att prova larmtjänsten på det tilldelade numret du får av oss innan du genomför själva porteringen av ditt telefonnummer.
 

17. Jag vill avsluta min IP-telefoni inom avtalsperioden, vad kommer det att kosta mig?
Du kommer då att bli debiterad 250 kr vid avtalsbrott.
 

18. Hur beställer jag Teleman IP-telefoni?
Du anmäler dig enklast på vår hemsida, eller genom våra återförsäljare. Därefter skickas en telefonadapter med nytt telefonnummer till dig. Telefonadaptern ansluter du till ditt bredbandsuttag. Vill du behålla ditt nuvarande telefonnummer går det bra. Efter det att telefonadaptern är inkopplad så kan du med en porteringsansökan flytta över ditt ursprungliga telefonnummer till IP-telefonin.
 

19. Är IP-telefoni billigare än vanlig telefoni?
Eftersom IP-telefoni inte är beroende av det traditionella telefonnätet så kan Teleman sänka din nuvarande abonnemangsavgift med upp till 150 kr per månad (Abonnemang hos Telia kostar 435 kr i kvartalet) samt att samtalstaxorna är betydligt lägre.
 

20. Fungerar telesvar och nummerpresentation med tjänsten?
Ja, både telesvar och nummerpresentation fungerar med IP-telefonin. Kostnaden för dessa tjänster är 9 kr/månad respektive 0 kr/månad.
 

21. Måste jag ha en dator för att kunna använda Telemans IP-telefoni?
Nej, du behöver ingen dator för att använda vår tjänst. Din telefon ansluter du till telefonadaptern som i sin tur ansluts till befintligt bredband.
 

22. Kan jag flytta IP-telefonin dit jag spenderar min semester?
Ja, eftersom IP-telefoni kommunicerar via bredbandet och inte är knutet till en viss telestation så är den flyttbar på ett helt annat sätt än ett vanligt fast telefonabonnemang. Eftersom man kan flytta telefonadaptern själv så slipper man både startkostnad för abonnemang och eventuell flyttkostnad. Eftersom telefonadaptern använder sig av Internet kan man använda den i sommarstugan eller utomlands när man t.ex. har semester, förutsatt att du har tillgång till bredband där. Du nås då på samma telefonnummer och prisplanen gäller som vanligt.
 

23. Fungerar IP-telefonin på en uppringd Internetanslutning?
Nej, du behöver bredband som garanterar hastighet av minst 256 kbps upp- och nedströms. Om du är osäker på vilken hastighet du har kan du kontrollera din bandbredd med Konsumentverkets bandbreddstest, så kallat TPTEST [
http://www.tptest.se ].
 

24. Vad händer om strömmen går?
Går strömmen får du även ett avbrott i din IP-telefoni. En batteribackup kan dock se till att bredbandsmodemet och telefoniadaptern får ström även under ett kortare strömavbrott.
 

25. Hur många nummer kan jag ansluta till telefonadaptern?
Du kan få 2 st telefonnummer i en och samma telefonadapater. För att koppla flera telefoner till samma nummer kan du använda dig av skarvsladd. Kontakta kundtjänst för mer information.
 

26. Kan jag använda min vanliga telefon?
Ja, det krävs inga speciella telefoner för att ringa med Teleman IP-telefoni, det är bara att koppla in din vanliga tonvalstelefon i telefonadaptern som du beställer i samband med IP-telefonitjänsten.
 

27. Kan jag använda Teleman IP-telefoni om jag har bredband med annan operatör?
Du kan använda Teleman IP-telefoni oavsett vilken operatör du har bredband hos.
 

28. Behöver jag slå riktnummer när jag ringer lokalsamtal med IP-telefoni?
Nej, ringer du exempelvis från ett 08-nummer behöver du inte slå riktnummer till andra inom 08-området. Däremot måste du slå riktnummer till alla andra regioner utom just den du tillhör. Men tar du exempelvis med dig telefonadaptern och 08-numret till Göteborg måste du slå 031 (riktnumret) för att ringa inom Göteborg trots att du befinner dig i regionen, men ringer du till ett 08-nummer behöver du inte slå riktnummer trots att du befinner dig utanför denna region.
 

29. Blir samtalskvaliteten sämre med IP-telefoni?
Samtalskvaliteten är jämförbar med en vanlig hemtelefon förutsatt att bredbandstjänsten garanterar hastighet av minst 256 Kbit/s upp- och nedströms.
 

30. Kan jag ansluta mer än ett telefonnummer till min telefonadapter?
Ja, du kan ansluta upp till två stycken telefonnummer till en och samma adapter. Extra nummer kostar 20 kr/månad.
 

31. Kan jag ansluta en fax?
Ja, det fungerar som vanlig och är dessutom ett billigt sätt att ha ett separat nummer för faxen.
 

32. Kan jag surfa och prata samtidigt?
Ja, du kan surfa samtidigt som du pratar i telefon utan några störningar.
 

33. Kommer SOS Alarm 112 fungera normalt?
Om du ringer SOS Alarm på nödnumret 112 så ser de den adress du har uppgett till oss. Om du själv har flyttat telefonadaptern till en annan adress så måste du själv uppge denna adress när du ringer 112 för att de ska veta var du befinner dig. Tar du med dosan utomlands måste du se till att du har rätt nummer för att kunna kontakta lokala myndigheter i det landet i händelse av en nödsituation. Ring då numret med landets utlandsprefix.
 

34. Hur debiteras samtal via Teleman?
De priser som uppges i prislistan är per minut. En öppningsavgift tillkommer på varje samtal. Debitering sker per minut, vilket innebär att om samtalet varar i en minut och tolv sekunder så debiteras samtal för två minuter.

35. Kommer mitt nummer finnas med i telefonkatalogen och nummerupplysningen?
Om du inte väljer hemligt nummer kommer ditt telefonnummer automatiskt att läggas upp i telefonkatalogen och nummerupplysningen.

36. Vad erbjuder ni för faktureringssätt?
En kund kan få sin faktura via Post, E-post eller betala via Autogiro. Faktureringsavgift tillkommer med 39 kr/faktura för postfaktura och 19kr/faktura för e-post faktura.

 
 
       
                    Våra tjänster                     Kundservice                     Övriga tjänster
Teleman AB är en svensk teleoperatör med fokus på att erbjuda marknadens bästa priser på mobiltelefoni, fast telefoni, IP-telefoni, mobilt bredband och fast bredband.
Vi tror på billig telefoni och billiga samtal till hela världen.
Välkommen till Teleman!
                    Mobil telefoni                     Kontakta oss                     Mobil till Utland
                    Fast telefoni                     Online support                     Prefix Plus
                    IP-telefoni                     Blanketter                     Förval Direkt
                    Mobilt bredband                     Vanliga frågor                     MAXI Internet
                    Fast bredband                     Allmänna villkor                     Mina Sidor
 

 © Copyright 1999 - 2016 Teleman AB, alla rättigheter reserverade